دوآپس چیست

دوآپس چیست؟

تو این پست میخوام بهتون بگم دوآپس چیست؟ و چه کاربردی داره؟ احتمالا این چند وقت خیلی این اسم رو شنیدید و خیلی از پیشنهادهای کاری مختلف رو با این عنوان دیدید و الان سرچ زدید و میخواید در مورد این عنوان بیشتر بدونید! شما جای درستی رو انتخاب کردید، پس تا آخر این پست با من همراه باشید تا شما رو با این حوزه جدید و بسیار جذاب آشنا کنم.


دوآپس چیست و چرا اومده؟

دوآپس(DevOps) از ترکیب دو واژه Development و Operations تشکیل شده و فرهنگی است که کمک میکنه چرخه توسعه تا تحویل برنامه به شکل درستی اجرا و با یکدیگر ادغام بشن. جنس فعالیت توسعه نرم افزار با جنس عملیات روی سرورها و استقرار و تحویل آنها متفاوت است که در سیستم های سنتی این دو فعالیت توسط تیم های جدا مدیریت و انجام می شود اما سرعت پیشرفت تکنولوژی و افزایش نیاز بشر به دنیای ای تی باعث شده که سیستم های سنتی به دلیل جدا بودن تیم ها و دستی انجام شدن فعالیت ها بازدهی مناسبی نداشته باشن و سرعت رشد آنها از سرعت رشد نیازمندی ها بسیار کمتر باشه پس برای حل این چالش نیاز است در سیستم و سازمان تغییری صورت گیرد که بتوان بازدهی کار را بالا برد. چه چیزی بهتر از یک فرهنگ میتواند مشکل را حل کند؟ فرهنگ دوآپس اومده تا این مشکلات رو حل کنه و باعث بشه کارها به درستی و به طور بهینه انجام بشه که نتیجه این اتفاق افزایش رضایت مشتریان و افزایش فروش محصول خواهد بود.

 

حالا واقعا دوآپس(DevOps) چیه؟

فرهنگ دوآپس به اجرای دو اصل اشاره میکنه:

۱- ادغام تیم توسعه(Dev) و تیم عملیات(Ops) و ساخت یک تیم واحد دوآپس.

۲- خودکار کردن(Automation) هر چیزی که امکان خودکارسازی دارد.

با کمک این فرهنگ دیگه تیم های مستقل و جدا از هم وجود نداره و تیم ها به صورت مستقل و جدا چرخه توسعه تا تحویل نرم افزار رو پیاده سازی نمیکنن، بلکه یک تیم واحد که اعضای آن در کنار هم میتوانند نرم افزار را توسعه دهند و خودشان هم عملیات را انجام دهند تشکیل می شود که دغدغه آنها محصول است نه انجام کار! در نتیجه کیفیت محصول بالا میرود و وجود فرآیندهای خودکار شده سرعت کار را بالا برده و از اشتباهات انسانی جلوگیری می کند. این فرهنگ دوآپس نام دارد.

 

 

چرا دوآپس انقدر مورد توجه قرار گرفته؟

برای شرکت چی میتونه بهتر از این باشه که فردی رو استخدام کنه که دغدغه محصولشو داشته باشه و در تمام فرآیند توسعه تا تحویل محصول همکاری کنه؟ فردی که هم برنامه نویس هست و هم عملیات بلده. پس دلیل اینکه این حوزه انقدر مورد توجه قرار گرفته همینه که شرکتها دنبال افرادی هستند که بتونن روش حساب کنن و اون هم بتونه مسیر تکامل نرم افزار رو به بهترین شکل ممکن طی کنه.

اینو هم بخونید: فرهنگ DevOps و واژه مهندس دوآپس

 

لایوهای اینستاگرام من رو هم دنبال کنید.

میخوای وارد حوزه دوآپس بشی؟ همین الان دوره دوآپس رو ثبت نام کن.

موفق و پیروز باشید.

54

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *