نقشه برداری غار شاپور – قسمت اول

غار شاپور در انتهای تنگ چوگان و در چهار کیلومتری شهر بیشاپور در شهرستان کازرون مهمترین پایتخت ساسانیان در ارتفاع حدود 800 متری از سطح زمین قرار دارد و دهانه آن حدود 30 متر می‌باشد. در دهانه این غار مجسمه شاپور قرار گرفته است و به همین دلیل این غار به نام شاپور معروف شده است. مجسمه شاپور از یک ستون چکیده غول‌پیکر که در این غار وجود داشته تراشیده شده و با وجود گذشت 1700 سال همچنان پابرجا می‌باشد و تنها مجسمه باقی‌مانده از دوران باستان است که حدود 7 متر ارتفاع دارد. بعد از گذشت سال‌ها کماکان سر این مجسمه سالم می‌باشد ولی دو دست آن شکسته‌اند. مجسمه واژگون شده بود که در سال 1336 توسط ارتش در جای خود قرار گرفت. این مجسمه، شاپور را به صورت ایستاده نشان می‌دهد.

نوشته بالا از وبسایت ویکی پدیا فارسی گرفته شده است.

با توجه به اهمیت غار شاپور از این جهت که یک غار تاریخی است و طرح این موضوع توسط رسانه ها که تا به حال این غار به صورت کامل اکتشاف و پیمایش نشده بر آن شدیم تیمی جهت اکتشاف و نقشه برداری کامل غار تشکیل داده و در این غار مشغول به فعالیت شویم. به همین منظور پروژه ای با هدف نقشه برداری غار شاپور را در آن منطقه شروع نموده و به فعالیت و نقشه برداری در این غار پرداختیم و در نهایت پس از هشت روز فعالیت سنگین و مداوم در قالب سه برنامه، غار به صورت کامل شناسایی، اکتشاف و نقشه برداری شد و پروژه این غار با 1856 متر طول و 78 متر عمق به پایان رسید.

اسامی شرکت کنندگان:

میثم آقایی (سرپرست برنامه)

آرمان فیلی، الهام شنیتی، سونیا بانشی (اعضای تیم نقشه برداری و عکاسی)

سعید بستان دوست (سرپرست تیم نقشه برداری)

تاریخ اجرای برنامه:

1396/03/24 – 1396/03/26سه روز
1396/04/13 – 1396/04/14دو روز
1396/04/21 – 1396/04/23سه روز

تصاویر ماهواره ای دهانه غار:

لازم به توضیح است که این تصاویر به صورت اختصاصی توسط ماهواره های NASA و DigitalGlobe برای این پروژه نقشه برداری تهیه شده است.

در این پروژه با به کارگیری جدیدترین فناوری ها و ابزارهای نقشه برداری غار نظیر DistoX2, Topodroid, Therion, Survex نقشه برداری صورت گرفته و خروجی پروژه به صورت کامل ژئورفرنس شده است. همچنین با در نظر گرفتن اهمیت پروژه و حساسیت اجرای آن، پس از چند مرتبه کالیبره و تست تجهیزات، دقت نقشه برداری بر اساس استاندارد جهانی انجمن غار UISv1 6-4-BEF می باشد.

نام غار:غار شاپور، غار شاهپور ساسانی
نام لاتین غار:Shapur Cave, Shahpour Sasani Cave
موقعیت:ایران، استان فارس، شهرستان کازرون، قائمیه
طول:1856 متر
عمق:78 متر
دقت نقشه برداری:UISv1 6-4-BEF
تعداد دهانه:دو دهانه

لازم به ذکر است نقشه غار(Plan) از طریق همین وبسایت بزودی منتشر خواهد شد.

نویسنده: سعید بستان دوست

خواننده محترم، حق کپی این نوشته برای نویسنده محفوظ و کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

موفق و پیروز باشید.

0

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *